Hello Everyone.
This week I thought it would be good for us to continue with some simple and introductory exercises to help you greet and answer people in Danish.
Del 1: Match hilsner med svar/ Match the correct greeting with the appropriate response.
Instruktion: Skriv bogstavet fra svaret ved siden af den rigtige hilsen. (Write the letter of the correct response next to the right greeting.)
Hilsner/Greetings:
- Hej!
- Godmorgen!
- Hvordan har du det?
- Hvad hedder du?
- Farvel!
- Tak!
- Vi ses senere!
- Velkommen!
- Hvordan går det?
- Sov godt!
Del 2: Udfyld dialogen/Fill out the dialogue
Instruktion: Udfyld den manglende del af dialogen med et passende svar fra boksen nedenfor. (Fill in the missing part of the dialogue with a suitable response from the box below.)
A: Hej! ________
B: Hej! Hvordan har du det?
A: ________ Hvad med dig?
B: Jeg har det også godt, tak!
A: ________
B: Jeg hedder Anna, hvad med dig?
A: Jeg hedder Mikkel.
A: Tak for hjælpen!
B: ________
A: Vi ses senere!
B: ________
Mulige svar/possible answers:
- Jeg hedder ________.
- Selv tak!
- Vi ses!
- Hej med dig!
- Det går godt, tak!
Del 3: Skab din egen dialog / Create your own dialogue
Instruktion: Skriv en kort dialog mellem to personer, der hilser på hinanden, præsenterer sig selv og siger farvel. (Write a short dialogue between two people greeting each other, introducing themselves, and saying goodbye.)
Eksempel:
- Anna: Hej!
- Mikkel: Hej med dig! Hvad hedder du?
- Anna: Jeg hedder Anna. Hvad med dig?
- Mikkel: Jeg hedder Mikkel.
- Anna: Hyggeligt at møde dig!
- Mikkel: I lige måde! Vi ses senere!
- Anna: Ja, vi ses!
I hope you enjoyed these exercises meant to build your vocabulary recognition, and dialogue for practical uses. Please answer in the comment section below, in your own notebooks, or write a personal message to me so we can go through the answers fo the exercise together. Let me know if you need any help and enjoy!
Alison, OLS Community Manager - Danish