Hej allesammen,
This week, we’ll continue exploring the Danish autumn — but this time, from a more personal perspective! You’ll learn new words and expressions to describe your own experiences, surprises, and feelings about your first autumn in Denmark.
You’ll read a short text, practice useful phrases like “jeg blev overrasket over…” (“I was surprised about…”),and write a few sentences about what autumn has been like for you.
It’s a chance to connect language with your real experiences — and maybe discover what makes the Danish fall special for you!
1 : Nye ord (New vocabulary)
Her er nogle nye ord og udtryk, du kan bruge, når du fortæller om dine oplevelser:
Dansk | Engelsk |
en oplevelse | an experience |
en overraskelse | a surprise |
at savne | to miss |
hyggeligt | cozy, nice |
at gå en tur | to go for a walk |
at nyde | to enjoy |
smuk | beautiful |
vejret | the weather |
mørkt | dark |
tidligt | early |
Mini-tip: Brug “jeg blev overrasket over …” når du vil sige “I was surprised about …”
2: Læs og forstå (Reading comprehension)
Læs teksten/ Read the Text:
Mit første efterår i Danmark
Mit første efterår i Danmark var spændende! Jeg kom fra et varmt land, så jeg blev overrasket over, hvor tidligt det bliver mørkt. Vejret var koldt, men jeg synes, det var hyggeligt at drikke te og tænde lys. Jeg gik mange ture i skoven og så smukke, gule blade. Jeg savnede solen, men jeg nød de stille aftener med venner.
Spørgsmål:
- Hvor kom personen fra?
- Hvad blev personen overrasket over?
- Hvad synes personen er hyggeligt?
- Hvad lavede personen i skoven?
- Hvad savnede personen?
3: Sætninger og udtryk (Practice with expressions)
Udfyld sætningerne med dine egne ord:
- Jeg blev overrasket over __________.
- Jeg synes, det er hyggeligt når __________.
- Jeg savner __________ om efteråret.
- Jeg nyder __________.
- Det bedste ved efteråret i Danmark er __________.
For A2-studerende: prøv at bruge “fordi” (because) eller “men” (but) i dine sætninger.
4: Skriv og del (Writing / Discussion)
Skriv 5–7 sætninger om dit første efterår i Danmark. Brug nogle af ordene og udtrykkene fra Del 1.
Eksempel:
Mit første efterår i Danmark var koldt, men hyggeligt. Jeg blev overrasket over, at det bliver mørkt klokken fem. Jeg savnede solen, men jeg nød at gå ture i parken og drikke varm kakao.
Forumspørgsmål:
I hope you enjoyed this exercise and that it helped you practice some new Danish words and expressions about autumn and your experiences in Denmark.
If you have any questions, feel free to ask! I look forward to reading your answers — you can share them in the comment section below or send me a private message.
Alison, OLS Community Manager - Danish