"Practise your Danish" Forum

Danish Exercise: Written Practice of Routines and Activities

Danish Exercise: Written Practice of Routines and Activities

от Alison Jenster - OLS Community Manager -
Количество ответов: 0

Dansk Dagligdags Liv: Skriveøvelse

Danish Everyday Life: Writing Exercise

Formål: Formålet med denne skriveøvelse er at hjælpe dig med at øve din skrivning på dansk ved at beskrive din daglige rutine og aktiviteter.

Goal: The goal with this exercise is to help you with practicing your writing in danish by describing your daily routines and activities. 

Instruktioner:

  1. Brug ordene i ordlisten nedenfor til at skrive en kort beskrivelse af din daglige rutine og aktiviteter på dansk.
  2. Prøv at bruge så mange ord som muligt fra ordlisten, men sørg for at din beskrivelse giver mening.
  3. Når du er færdig med at skrive, kan du læse din beskrivelse højt for at øve din udtale.

Instructions:

  1. Use the words in the glossary below to write a short description of your daily routine and activates in danish.
  2. Try to use as many words as possible from the glossary, but make sure your description make sense.
  3. After you finish writing, read your description aloud to practice the pronunciation.

Ordliste - Word Glossary:

  • Morgenmad
  • Skole/arbejde
  • Frokost
  • Hjemme
  • Studere/Arbejde
  • Motion
  • Aftensmad
  • Afslapning
  • Sove

Eksempel på en daglig rutine - Example of a daily routine :

Hej! Jeg hedder Alison og jeg vil gerne fortælle dig om min daglige rutine.

Jeg starter altid min dag med at spise morgenmad. Efter morgenmaden går jeg til skole, hvor jeg studerer dansk og matematik.

Til frokost spiser jeg ofte en sandwich med salat og en frugt. Efter skole går jeg hjem, hvor jeg studerer og laver mine lektier.

Senere på dagen, omkring kl. 16, tager jeg til fitnesscentret for at træne. Jeg kan godt lide at løbe på løbebåndet og løfte vægte.

Når jeg kommer hjem, laver jeg aftensmad, som typisk består af pasta eller ris med grøntsager. Efter aftensmaden slapper jeg af ved at se fjernsyn eller læse en bog.

Endelig går jeg i seng omkring kl. 22 for at sikre, at jeg får nok søvn til næste dag.


Din Opgave: Brug ordene fra ordlisten til at skrive din egen daglige rutine. Husk at gøre det så detaljeret som muligt og brug så mange ord som muligt fra ordlisten.

Your Task: Use the words from the glossary to write your own daily routine. Remember to make it as detailed as possible and use as many words as possible from the glossary.


Good luck and have fun! This exercise aims to engage you in describing your daily routine while practicing vocabulary and sentence structure in Danish. 

Comment in the fields below with your description of you day to day activities and routines. 

Alison, OLS Community Manager - Danish