"Practise your Danish" Forum

Christmas Letters to Santa Clause

Christmas Letters to Santa Clause

от Alison Jenster - OLS Community Manager -
Number of replies: 0

Hello Everyone

In this exercise, I ask you to write a short, personalized letter to Santa in Danish.  

Practice your writing, sentence structure, and expressing yourself in Danish, by using past tense (i år har jeg været), present tense (til jul ønsker jeg mig), and polite language. 

The Task: There is a tradition of writing letters to Santa (Julemanden) in Denmark and how it connects to the season. Please see a template for a typical Danish letter below with directions in parenthesis. 

Kære Julemand, 

I år har jeg været [beskriv dig selv, fx en god ven, flittig i skolen, hjælpsom]. 

Jeg har lært [noget nyt, fx dansk, at bage, en sport]. 

Min yndlingsting i julen er [fx sne, juletræer, æbleskiver]. 

Til jul ønsker jeg mig [fx bøger, tøj, en ny cykel]. 

Jeg håber, du har tid til at besøge mig! 

Venlig hilsen, 

[Dit navn] 

Word Bank: 

1. Adjectives: sjov, flittig, hjælpsom, glad, artig, travl 

1. Nouns: gaver, sne, hygge, bøger, juletræ, lys, gløgg, æbleskiver 

1. Verbs: har været, har lært, elsker, ønsker, håber 

1. Polite phrases: Kære Julemand, venlig hilsen 

Your Creativity Counts: You can add: 

1. Your favorite Christmas memory or tradition (Jeg elsker at se julefilm med min familie). 

1. Questions for Santa (Hvordan har rensdyrene det?). 

This exercise is meant to help you practice your danish and holiday vocablary while getting us into the christmas spirit. I wrote my own letter to Santa Clause for you to see below: 

"Kære Julemand, 

I år har jeg haft travlt med at hjælpe studerende fra hele verden med at lære dansk. Det er spændende at se, hvordan de bliver bedre og mere selvsikre i sproget. Jeg håber, de også nyder deres ophold i Danmark eller deres rejseoplevelser i udlandet. 

Til jul ønsker jeg mig inspiration til nye sjove og lærerige aktiviteter, som kan hjælpe vores medlemmer med at øve deres dansk.  

Hvordan går det i Grønland? Er der nok sne til rensdyrene i år? 

Venlig hilsen, Alison"

Since I wrote a letter, I look forward to reading your letters to Santa Clause, which you can post in the reply section of this exercise or write directly to me, your community manager.  

Have fun and Happy Holidays! 

Alison, OLS Community Manager - Danish